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call A B(AをBと呼ぶ)のなんじゃもんじゃゲームを使った導入
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5ヶ月前
call A B(説明).pptx
call A B(カード).pptx
カードゲーム「なんじゃもんじゃ」を使ってcall A B の導入を行います。
カードゲームを通して必要な場面でキーフレーズを繰り返し言わせ、身体に覚え込ませます。理屈は難しくない言語材料だと思うので、説明はほどほどに導入からどんどん使わせ、印象に残すことがいいでしょう。カードの準備は少々面倒(1グループにつき32枚)ですが、この授業以降にも復習として数回は使うことができます。(カードのキャラクターはAI生成したものです)

ルール説明(5m)(セリフは説明用ファイルのスライド番号に対応)

  1. Who is this? Do you know him?
  2. He drew this famous picture. who is this? No, Do you know his full name?
  3. Look at this! This is his full name. It's too long. 
  4. So we call him Picasso. Repeat after me.
  5. Now, let's play Nanja-Monja. Do you know Nanja-Monja? OK. I'll explain the rule. You'll play this game in a group of four or five. There are a lot of cards at the center of the desk. 
  6. Now first student draws a card and turns it over, then gives a new name to this character.
  7. At that time please say "We call it ◯◯◯." Other students remember that name, OK?
  8. The next student will draw a card and call a new name.
  9. And next.
  10. And next.
  11. And next. But wait! Do you remember its name? If you remember the name, say the name in a loud voice! The fastest student can get the all cards on the desk.
  12. Get a lot of cards! The student who has the most cards is the winner.

ゲーム実施(10m)

班にワンセットずつカードを渡してゲームスタート。ゲーム中は英語のみを話すように指示しておく。
ゲーム終了後はwinnerの枚数を聞いてあげましょう。
@指導上の留意点
キーフレーズである"We call it ◯◯◯."を必要性のある場面で繰り返し言わせるのが目的。そのため事前にここは強調して指導しておき、言っていない生徒がいればゲームを止めてでも改めて周知させる方がいいと思います。
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